ایده های خلاق حوزه آب و انرژی حمایت می گردد تا نوآوری ها بازار این صنعت را رونق دهد خبرنگاران

به گزارش مجله سلو بلاگ، توسعه فناوری های راهبردی حوزه آب و انرژی دلیل مهمی بود که به شکل گیری ستادی با همین نام در معاونت علمی و فناوری منجر شد.

ایده های خلاق حوزه آب و انرژی حمایت می گردد تا نوآوری ها بازار این صنعت را رونق دهد خبرنگاران

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، ستادی که با هدف شتابدهی به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساخت­های راهبردی ملی در حوزه­های کلیدی آب و انرژی، ارتقای فناوری در صنایع موجود و توسعه کسب و کار های جدید دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پا گرفت و در این مدت کوتاه دستاورد های قابل توجه و مثبتی در حوزه توسعه فناورانه صنعت آب و انرژی ارائه نموده است.

این ستاد در قالب چند کارگروه فناورانه فعالیت می نماید. کارگروه های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، سیاستگذاری حوزه آب و انرژی، برق، نیرو و انرژی­ های تجدیدپذیر، آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست، تامین اقتصادی در حوزه آب و انرژی و تجهیزات انرژی بر از جمله آن ها هستند که ایجاد شدند تا جهت توسعه فناوری های آب و انرژی را تسهیل نمایند.

تسهیل فعالیت شتاب دهنده ها

یکی از مهم ترین اولویت های ستاد برای توسعه فناوری های این حوزه، حمایت از شکل گیری شتاب دهنده ها است. به گفته مهدی شریف زاده دبیر ستاد توسعه فناوری های آب و انرژی، ساماندهی، شناسایی و فعالیت 17 شتابدهنده آب و انرژی، توانمندسازی و یاری به دانش بنیان شدن و زمینه سازی برای حمایت از فعالیت های تخصصی آن ها از مهم ترین اولویت های ستاد در سال 99 بود.

ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست

بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست یکی از زمین های بازی این ستاد است. زمینی که به دنبال توسعه دادن زیرساخت های اینترنتی بر پایه فناوری بلاک چین و سامانه های پایش و توسعه برنامه های فرهنگ سازی در کاهش مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست و بازار مبادلات گواهی کاهش انتشار گاز های گلخانه ای است. آن طور که شریف زاده می گوید: این بازار ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است تا با جمع آوری و سازماندهی اطلاعات لازم از شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، ساتبا، سازمان حفاظت محیط زیست و بازار بورس انرژی ایران مرکزی قابل استناد برای ارائه اطلاعات و آمار های رسمی کشور در این حوزه باشد.

کمیته تخصصی آنالیز این موضوع نیز با حضور نمایندگان دستگاه­ها و شرکت های متولی و با موضوع ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی برگزار شده است.

از دیگر کوشش های این ستاد در سالی که گذشت برگزاری جلساتی برای آنالیز طرح ارتقای تاب آوری ملی و رقابت پذیری بین المللی با اتکا به توانمندی شرکت­های دانش بنیان در حوزه­های مختلف انرژی کشور و آنالیز تاب آوری صنعت فتو ولتاییک، نیروگاه­های حرارتی، صنعت انرژی باد، تجهیزات صنعتی، صنعت گاز و صنعت پالایش است.

حضور در نمایشگاه های داخلی

یکی از اقدامات ستاد توسعه فناوری های آب و انرژی حضور در نمایشگاه های ملی برای توسعه همکاری های بین بخشی است. برپایی پاویون در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران یکی از آن ها است که این حضور منجر به انعقاد 3 تفاهم نامه و قرارداد و برگزاری نشست های رودررو برای حل چالش ها و احتیاج های فناورانه این حوزه و معرفی احتیاج های صنایع و سازمان ها و برگزاری پنل های تخصصی شد.

شریف زاده با اشاره به برپایی پاویون در دومین همایش و نمایشگاه بین المللی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی بیان می نماید: در این پایون پیروز شدیم 3 پنل تخصصی با موضوعات نقش تامین بازار فناوری در حمایت از ساخت داخل در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، نقش شتاب دهنده­های حوزه انرژی در زمینه پتروشیمی نوآور و نقش حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه فناوری های صنعت پتروشیمی را با حضور متخصصان و دست اندرکاران صنعت پتروشیمی کشور برگزار کنیم.

به گفته وی از مهمترین دستاورد های این نمایشگاه، امضای تفاهم نامه و قرارداد بین شرکت­های دانش بنیان و صنعت پتروشیمی­ به ارزش بیش از 4 هزار میلیارد تومان و صرفه جویی ارزی بیش از 160 میلیون دلار برای کشور بود.

راه اندازی نمایشگاه مجازی ستاد

یکی از اقدامات ستاد در سال 99، ایجاد پلتفرم نمایشگاه مجازی دائمی ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی است. این نمایشگاه با هدف افزایش بهره وری حضور در نمایشگاه ها و معرفی دستاورد های شتاب دهند ها و شرکت های دانش بنیان و امکان برقراری ارتباط مستقیم با شرکت های حاضر در نمایشگاه و صنایع مرتبط با انرژی ایجاد شده است.

یکی از دستاورد های این نمایشگاه مجازی، برگزاری رویداد ارائه احتیاج های فناورانه، حوزه کاتالیست برای ارتباط صنعت پتروشیمی­ با شرکت­های دانش بنیان بود. سال 1400 نیز رویداد پتروشیمی، فناوری­های نیروگاهی، انرژی در ساختمان، انرژی های خورشیدی، انرژی بادی، انرژی­های زمین گرمایی و انرژی آبی (سد ها و انرژی آبی دریایی) و ذخیره سازی انرژی نیز در این نمایشگاه برقرار خواهد بود.

در سال آینده رویداد شرکت­ های فعال در زمینه پتروشیمی، فناوری­های نیروگاهی، انرژی در ساختمان، انرژی ­های خورشیدی، انرژی بادی، انرژی­های زمین گرمایی و انرژی آبی (سد ها و انرژی آبی دریایی) و ذخیره سازی انرژی نیز توسط ستاد برگزار می گردد.

گسترش همکاری ها

با کوشش ستاد، تفاهم نامه های همکاری با موضوعات مختلفی، چون هوشمندسازی ناوگان صنعت حفاری ایران، تفاهم نامه همکاری برای پشتیبانی از پژوهشگران دوره پسا دکتری، تفاهم نامه همکاری در راستای توسعه فناوری و نوآوری در حوزه انرژی و تفاهم­نامه احیاء فناورانه چاه­های مرده نفت نیز به امضا رسیده است.

این ستاد مرجع مطمئن و قابل اتکایی برای اتصال طرح ها و ایده های حوزه آب و انرژی به صنعت است بر همین اساس هم افراد حقیقی و حقوقی طرح های نوآورانه و فناورانه خود را به این ستاد ارسال می نمایند تا پس از آنالیز های تخصصی، شرایط برای توسعه بازار و تجاری سازی آن ها فراهم گردد.

تا به امروز نیز 46 طرح در حوزه فناوری های آب و انرژی به ستاد ارسال و از این تعداد، 14 طرح تایید نهایی شده است. آینده نگاری و رصد فناوری در حوزه فناوری های پیشرفته انرژی، توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی، تجاری سازی یافته های پژوهشی، توسعه فناوری گرمایش و برق به طور همزمان در مقیاس میکرو با استفاده از موتور گاز سوز، تسهیلات سیستم های روشنایی خورشیدی پرتابل، طراحی و فراوری توربین بادی محور عمودی هلیکال و استخراج فوماریک اسید از پساب مجتمع پتروشیمی فارابی از جمله این طرح ها است.

این ستاد برای توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی در سال 1400 نیز برنامه های مختلفی در نظر گرفته است. به گفته شریف زاده، برگزاری رویداد معرفی استارتآپ­ها و شتابدهنده های بین المللی و رویداد ایده بازار آب و انرژی (ویژه متخصصان پسا دکتری) با بهره گیری از توان متخصصان پسا دکتری و توانمند سازی آن ها در نیمه اول فصل بهار سال 1400 انجام خواهد شد و کمپین (پویش) کاهش مصرف انرژی با رویکرد نگاه به کاهش مصرف گاز در کشور، نیز برنامه دیگر ستاد برای سال جاری است.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

بی نهایت اس ام اس: اس ام اس عاشقانه، جدید، خنده دار

صبح مهریز: مجله فروش و راهکارهای بازاریابی مدرن و دیجیتالی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 30535

به "ایده های خلاق حوزه آب و انرژی حمایت می گردد تا نوآوری ها بازار این صنعت را رونق دهد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده های خلاق حوزه آب و انرژی حمایت می گردد تا نوآوری ها بازار این صنعت را رونق دهد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید