بازی های بچگانه، راه شناخت جهان برای بچه ها

به گزارش مجله سلو بلاگ، بازی های بچگانه فعالیت هایی سرگرم کننده و همگانی هستند که در تمام جوامع اجرا می شوند. این بازی ها به نوعی بازتاب دهنده فرهنگ اجتماعی در هر جامعه اند که موجب رشد و گسترش مهارت های بچه ها می شوند. بازی های بچگانه در انواع مختلف جسمانی، خلاق، سازنده و اجتماعی دسته بندی می شوند و هر کدام مزیت خاصی برای رشد کودک دارد.

بازی های بچگانه، راه شناخت جهان برای بچه ها

خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - بازی کردن فعالیتی لذت بخش است که در برگیرنده افراد، اشیا و تحرک است. هر فعالیتی، از فوت کردن حباب های صابون به اطراف گرفته تا خواندن شعری آهنگین، نوعی از بازی های بچگانه محسوب می گردد. بچه ها تخصص فوق العاده ای برای لذت بردن و استفاده کردن از اسباب و لوازم خانه دارند و آن ها را اسباب بازی هایی شگفت انگیز می دانند. به نظر می رسد اسباب بازی های ساده (مانند یک جعبه مقوایی یا یک بطری آب شفاف پر از برنج های رنگی یا لوبیا) به عنوان عظیمترین منبع بازی و لذت برای نوزادان است. اسباب بازی های ساده ای که لزوما یک عملکرد خاص یا نتیجه از پیش مشخص شده ندارند منجر به بازی های بی سرانجام، خلاقیت و کشف بیشتر در بچه ها می گردد.

آنالیز فرآیند بازی و در نظر دریافت آن به منزله یکی از فعالیت های انسان، به خصوص فعالیت های بچه ها، از مسایلی است که روانشناسان همیشه به آن توجه نموده اند. بازی مانند دیگر کنش های روانی در شمار فعالیت های اساسی سازمان روان انسان قرار گرفته است.

ضرورت بازی های بچگانه

به اعتقاد پیاژه نوزاد موجودی فعال و مبتکر رفتار است. نوزاد به سرعت تمایز بین خصوصیات محیط نزدیک خودش را می آموزد و به انطباق رفتار خویش در جهت الزامات آن ها می پردازد.

بازی تفکر کودک است. کودک در بازی به آزمایشگری، تمرین، تقلید، مذاکره، آمادگی و مرور ذهنی موقعیت های زندگی واقعی می پردازد. بازی شایستگی، استقلال، عزت نفس و مهارت های دیگر را گسترش می دهد و نقش مهمی در رشد و پرورش عقلی کودک دارد. کودک آنچه را در خانه می آموزد در بازی تکرار می نماید، هنگام تکرار درباره آن ها می اندیشد و معنای بسیاری از این پدیده ها برای او قابل فهم تر می گردد.

روانشناسان معتقدند، داده هایی که کودک از راه بازی به دست می آورند، نه تنها برای زندگی امروز او، بلکه برای زندگی آینده او نیز کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید: بازی با بچه ها، بهترین روش پرورش مغز

انواع بازی های بچگانه

بازی های جسمانی

کودک دایما در حال فعالیت بدنی است. این فعالیت غالبا ناهمگون و بدون برنامه، ولی با اختیار از طرف کودک انجام می گردد. همین فعالیت بدنی سبب رشد جسمانی و هماهنگی آن با حواس کودک می گردد. بازی های جسمانی شامل دویدن، پریدن، بالا رفتن، پرت کردن اشیا و طناب بازی، مهارت های حرکتی درشت کودک را گسترش می دهند. به بیان دیگر، کودک در بازی های جسمانی از عضلات و اندام های مختلف یاری می گیرد و این عمل سبب تقویت آن ها می گردد. بازی مکانیسم های داخلی بدن مانند گردش خون، هضم، جذب و دفع را تنظیم می نماید.

بازی های سازنده

این بازی ها به گسترش مهارت های حرکتی ظریف و هماهنگی چشم و دست یاری می نمایند. فعالیت هایی مانند چیدن مکعب ها روی هم، مخلوط کردن و جور کردن اشیا، رده بندی اشکال، دوختن و نخ رد کردن از بازی های سازنده محسوب می شوند.

بازی های اجتماعی

کنش متقابل کودک با والدین و دیگر افراد خانواده در سراسر سال اول زندگی کودک اهمیت اساسی دارد. نوزادان لبخند زدن، نگاه کردن و خندیدن را دوست دارند. وقتی نوزادان عظیم تر شوند از بازی هایی مانند قایم باشک لذت می برند. بچه ها در همه سنین احتیاجمند فرصت هایی هستند تا با بچه ها دیگر وقت گذرانی نمایند. بازی های اجتماعی وسیله ای است که کودک را متوجه دیگران می نماید. او یاد می گیرد که چگونه دیگران را در هنگام بازی در وسایل و فعالیت خود سهیم کند. بدین ترتیب حس همکاری، مشارکت و احترام به دیگران در او رشد می نماید.

بازی های خلاق

این بازی ها به کودک در بیان احساسات و عقایدش یاری می نمایند. فعالیت هایی مانند نقاشی کردن، ساختن کلاژ، ترسیم کردن و مدل سازی، مثال هایی از بازی های خلاق هستند.

بیشتر بخوانید: آموزش نقاشی به بچه ها؛ روینمودها و ابزارهای مناسب

بازی های اکتشافی

این نوع بازی یک تجربه یادگیری با اهمیت برای کودک محسوب می گردد. بچه ها احتیاج دارند که چگونگی کارکرد وسایل، اندازه، شکل ها، رنگ ها و بافت های متفاوت اشیا را کشف نمایند. بازی های اکتشافی پایه ای برای علوم فراهم می سازند، کشف اینکه وسایل چرا و چگونه کار می نمایند، گیاهان رشد می نمایند و حیوانات چگونه رفتار می نمایند، همگی تجربیاتی عینی برای کودک و پایه ای برای شناخت علوم محسوب می گردد.

بازی های نمایشی و کارکردی

بچه ها از دنیای اطراف خویش آگاهی زیادی دارند. وانمود کردن به استفاده از اشیا آشنا - برای نمونه استفاده از یک شانه به عنوان تلفن، یا کشیدن یک اسباب بازی به روی زمین به عنوان اتومبیل - اوج سرگرمی برای بچه ها یک تا دو ساله است. بازی های تقلیدی یا نقش بازی کردن کودک را تشویق می نماید تا نقش شخص یا چیز دیگری را تجربه کند و از این راه آگاهی هایش را گسترش دهد.

بهترین نوع بازی های بچگانه

بهترین نوع بازی های بچگانه چیست؟ پاسخ به این پرسش بستگی به مرحله رشد و تحول کودک دارد. زیرا بازی ابزاری است که کودک از آن برای یادگیری درباره دنیا پیرامون خود استفاده می نماید. مهارت ها و توانایی های بچه ها در هر مرحله از تحول، بهترین راهنما برای انتخاب بهترین فعالیت هاست. برای مثال اگر کودک در سن سه ماهگی است، یکی از توانایی های بسیار مهم در این دوره یادگیری چگونه در دست دریافت اشیا و هماهنگی چشم و دست است؛ بنابراین برای کودک خود بازی هایی را انتخاب کنید که به تمرین و گسترش این فعالیت یاری می نمایند.

مادامی که شما کودک خود را دوست داشته باشید، او را حس کنید، با او صحبت کنید و وقت بگذرانید، می توانید اطمینان داشته باشید که بهترین فرصت را برای تبدیل او به یک انسان مشتاق و کنجکاو ایجاد نموده اید.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع بازی فکری بچه ها از تولد تا 9 سالگی

سخن آخر اینکه

در نظر داشته باشید که بچه ها آستانه برانگیخته شدن متفاوتی دارند. هر زمان که احساس کردید، آن ها کسل، حساس یا خسته اند، وقت آن است که بازی را متوقف نموده و به آن ها اجازه دهید تا استراحت نمایند.

برگرفته از: بازی های آموزشی برای بچه ها / سیدرضا فلاح چای

بی نهایت اس ام اس: اس ام اس عاشقانه، جدید، خنده دار

صبح مهریز: مجله فروش و راهکارهای بازاریابی مدرن و دیجیتالی

منبع: setare.com
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 28608

به "بازی های بچگانه، راه شناخت جهان برای بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی های بچگانه، راه شناخت جهان برای بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید