تحریم؛ فرصتی که فراوری عروسک را از نابودی نجات داد، از شخصیت های کارتونی تلویزیون بهره برداری نمی گردد

به گزارش مجله سلو بلاگ، عروسک سازی یکی از صنعت های پردرآمد در دنیاست، اما در کشور ما به صندلی اصلی نرسیده است.

تحریم؛ فرصتی که فراوری عروسک را از نابودی نجات داد، از شخصیت های کارتونی تلویزیون بهره برداری نمی گردد

به گزارش خبرنگار ، از قدیم در ایران، ساخت عروسک یک هنر ارزشمند بود. آن هایی که ذوقِ کار کردن با پارچه را داشتند و رویا های بچگانه شان را با عروسک ساخته بودند، کوشش می کردند عروسک هایی بسازند که یادآور خاطرات بچگی باشد. عروسک سازی در کشور ما همچنان یک هنر بومی و شغل خانگی به حساب می آید. حتی آن هایی که پس از مدتی، جدی تر به حوزه عروسک توجه کردند و حتی از این راه کسب درآمد کردند، فعالیتشان به صورت فردی و در خانه انجام می شد.

عروسک سازی، صنعتی که همه جای جهان اهمیت دارد جز ایران!

کم کم فراوریی ها دست به کار شدند و عروسک سازی نسبت به گذشته توسعه یافت. با این وجود در زمینه طراحی عروسک ضعف در طراحی دیده می گردد. همچنان عروسک هایی که در داخل فراوری می شوند بر مبنای الگو های خارجی و طرح های تکراری هستند. در خارج از ایران و در کشور های پیشرفته اوضاع متفاوت است؛ عروسک سازی یکی از مهمترین منابع کسب درآمد است. بسیاری از انیمیشن هایی که در ژاپن ساخته می گردد، بیشترین کسب درآمد را نه از اکران و فروش بلیت، بلکه به وسیله فروش عروسکِ شخصیت های آن انیمیشن کسب می نمایند.

درباره شرایط عروسک سازی در کشور و مسائل آن با کسی مصاحبه کردیم که حدود هفت سال است به صورت جدی و حرفه ای کار طراحی عروسک انجام می دهد. او تحصیلات آکادمیک در حوزه کودک و عروسک سازی دارد و از ابتدا با پارچه، عروسک سازی نموده است. نیلوفر جلیلوند مدتی است با کانون پرورش فکری بچه ها در این خصوص فعالیت می نماید. او همواره کار خلاقیت بر عروسک های پارچه را مد نظر داشته؛ موضوعی که عنوان خاتمه نامه اش هم بوده است.

جلیلوند ابتدا درباره شرایط عروسک سازی در کشور گفت: زمانی که تازه وارد این حرفه شده بودم، تعداد کمی به صورت جدی عروسک سازی می کردند؛ محصولات این فعالان اندک حوزه فراوری عروسک یا بیشتر معطوف به کپی از محصولات خارجی بود یا طرح های تکراری قبلی مانند حیوانات را بازفراوری می کردند. این محصولات هم به دست چند فراوری نماینده فراوری می شد و طراحی خاصی روی آن صورت نمی گرفت. با افزایش رویکرد ها به فضای مجازی به ویژه اینستاگرام روز به روز فعالیت کسانی که در حوزه عروسک کار می کردند بیشتر شد و نگرش به طراحی عروسک حرفه ای تر شد.

وی اضافه نمود: همچنان عروسک سازی جزو مشاغل خانگی به حساب می آید. به همین دلیل عروسک سازان با تیراژ پایین کار می نمایند. البته اوضاع نسبت به گذشته بهتر شده است. اتفاقات خوب و رو به جلویی در حال رخ دادن است. مثلا هر چند ماه یکبار عروسک های خوبی طراحی می شوند؛ قبلا به سختی طراحی عروسک صورت می گرفت یا اصلا عروسکی طراحی نمی شد. یکی از دلایل ضعف در طراحی عروسک، نبودن مکملی مانند سینما در کنار عروسک سازی است. در جهان به واسطه انیمیشن تاثیر مثبتی در بازار عروسک ایجاد می گردد.

این طراح عروسک درباره تاثیر ساخت انیمیشن در طراحی و فراوری عروسک اظهار کرد: ما فراوریات فراوانی در حوزه انیمیشن نداریم. انیمیشن می تواند مقدمه ای برای فراوریات فراوان عروسک و کسب درآمد فراوان باشد. همین شخصیت های انیمیشن که محبوبیت هم پیدا می نمایند، به دست طراحان عروسک فراوری می شوند. در کل شخصیت های کارتونی یا عروسک هایی که در برنامه های تلویزیونی مشهور می شوند، می توانند جرقه های اول برای ایجاد یک چرخه عظیم در صنعت عروسک باشند. مثلا شخصیت مَلمَل که در تلویزیون مطرح شده است، طراحی بسیار خوبی دارد و این روز ها میان بچه ها بسیار محبوب شده است. این درحالی است که از این عروسک بهره برداری لازم نمی گردد و عروسک آن در بازار موجود نیست. در کشور های پیشرفته، از شخصیت های برجسته کارتون عروسک های فراوان می سازند.

جلیلوند ادامه داد: نمی دانم چرا گروه های کودک و نوجوانِ تلویزیون و سازندگان انیمیشن در زمینه صنعت عروسک فعال نیستند. منشا فراوریات عروسک صدا و سیما، سینما و از این دست دستگاه های رسانه ای هستند که با موضوع عروسک فراوری محتوا می نمایند. باید ببینیم واقعا چرا در این حوزه کار نمی گردد. ظاهرا به دلیل مسائل مالی، دیر پرداخت شدن دستمزدها، جهت فراوری عروسک برنامه های تلویزیونی هموار نیست. ممیزی های موجود هم مانع عظیمی بر سر راه فراوری نمایندگان عروسک است.

وی درباره تاثیر تحریم بر عروسک سازی در کشور بیان نمود: از زمانی که به دلیل اعمال تحریم ها واردات اسباب بازی به ایران ممنوع شده است، اوضاع بهتر شد. اسباب بازی جزو کالا های اساسی نیست که بتوان واردات قانونی این کالا را داشت. پس از تحریم ها فروشگاه ها و مکان های فروش اسباب بازی خیلی به سمت محصولات داخلی رفتند. خود من در این چند وقت کلی سفارش عروسک داشتم.

این طراح و سازنده عروسک در ادامه به دیگر مسائل حوزه عروسک اشاره نمود و گفت: مسئله اساسی که با آن روبرو هستیم قیمت بالای مواد اولیه است. خیلی از مواد های اولیه عروسک در ایران فراوری می گردد، اما با قیمت دلار بالا و پایین می رود. این اتفاق تا حدی طبیعی است، اما دست و پا گیر طراحان و فراوری نمایندگان می گردد. مثلا پارچه ای که متری 20 هزار تومان بوده است، الان با قیمتی حدود 55 هزار تومان خرید و فروش می گردد. این پارچه در ایران فراوری می گردد، اما خیلی گران است.

جلیلوند راه پیشرفت صنعت عروسک سازی را توجه به موضوع آموزش دانست و اضافه نمود: چیزی که باعث می گردد این هنر کمی تکان بخورد، آموزش دادن به فراوری نمایندگان و طراحان است. باید بودجه ای به این موضوع اختصاص داده گردد و از همان ابتدا سفارش کار به هنرجویان داده گردد. به نظر می رسد، فعالیت های حمایتی به عروسک سازان می تواند، برنامه ریزی خاصی گردد. ما در عرصه عروسک سازی آهسته و پیوسته جلو می رویم، اما فکر می کنم خیلی طول می کشد که به صندلی مناسب برسیم. باید فراوری نمایندگان با سابقه با طراحان سر یک میز بنشینند و بتوانند هم افزایی نمایند. بی تردید چنین هم افزایی می تواند اتفاقات خوب را رقم بزند.

این کارشناس حوزه عروسک در خاتمه گفت: بخش اداره بازی ها و سرگرمی ها و شورای نظارت بر اسباب بازی در دو سه سال اخیر نگاه ویژه ای به موضوع عروسک داشته است. کوشش کانون و بچه های فراوری عروسک باعث شد که اتفاقات خوبی بیفتد. با وجود شرایط بد مالی و سختی هایی که برای فراوری عروسک از تامین مواد اولیه تا عرضه به مشتری وجود دارد، اما همچنان می گردد کار کرد و به این صنعت امیدوار هستم.

بی نهایت اس ام اس: اس ام اس عاشقانه، جدید، خنده دار

صبح مهریز: مجله فروش و راهکارهای بازاریابی مدرن و دیجیتالی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 21137

به "تحریم؛ فرصتی که فراوری عروسک را از نابودی نجات داد، از شخصیت های کارتونی تلویزیون بهره برداری نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم؛ فرصتی که فراوری عروسک را از نابودی نجات داد، از شخصیت های کارتونی تلویزیون بهره برداری نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید