خبرنگاران انور قرقاش: ترکیه رؤیای توسعه طلبی دارد

به گزارش مجله سلو بلاگ، تهران- خبرنگاران- انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارت متحده عربی شنبه شب در توییتی نوشت: ترکیه رؤیای توسعه طلبی در سر دارد.

خبرنگاران انور قرقاش: ترکیه رؤیای توسعه طلبی دارد

انور قرقاش در توییتی نوشت: با گذشت سال ها، روابط ترکیه و سایر کشورهای عربی در بستری محترمانه منجر به تقویت روابط مالی و سیاسی شد، اما متأسفانه این همکاری جای خود را به برنامه توسعه طلبی داد. بهره برداری از فضای راهبردی کنونی برای تحقق رویاهای تاریخی، سیاستی به دور از حکمت است. سیاست اتخاذ شده در آینده منافع ترکیه را تأمین نخواهد نمود.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر عمرو موسی دبیرکل پیشین اتحادیه عرب که ترکیه را بزرگترین تهدید دنیا عرب خوانده بود، نوشت: ترکیه از ضعف دنیا عرب برای رسیدن به اهداف توسعه طلبانه خود سوء استفاده می نماید.

عمرو موسی دبیرکل پیشین اتحادیه عرب چندی قبل در گفت وگو با شبکه خبری اسکای نیوز عربی گفته بود: ترکیه اکنون به بزرگترین تهدید برای دنیا عرب بدل شده است.

همزمان با افزایش درگیری ها در لیبی میان نیروهای دولت وفاق ملی و نیروهای موسوم به ارتش ملی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر، آنکارا به صورت جدی وارد موضوع لیبی شده و به طور رسمی از دولت فایز السراج در مقابل دولت حامی ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش شرق لیبی حمایت می نماید.

در همین حال، ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی ششم آذرماه 98 و در جریان سفر فایز السراج رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و ملاقات با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در خصوص حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگری در خصوص توسعه همکاری های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

اردوغان نیز دیماه 1398 خاطرنشان کرد که کشورش به درخواست دولت وفاق ملی لیبی به آن کشور نیروی نظامی اعزام خواهد نمود.

مجلس ترکیه نیز در همین پیوند 12 دیماه 98 با لایحه مجوز اعزام نیروی نظامی برای حمایت از دولت وفاق لیبی موافقت کرد.

در مقابل، کشورهای مصر، امارات، عربستان، فرانسه، قبرس، یونان از دولت شرق لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر حمایت می نمایند و هفته گذشته با صدور بیانیه ای مشترک، دخالت نظامی ترکیه در لیبی را محکوم کردند و از دولت آنکارا خواستند؛ اعزام جنگجویان خارجی از سوریه به لیبی را متوقف کند.

بی نهایت اس ام اس: اس ام اس عاشقانه، جدید، خنده دار

صبح مهریز: مجله فروش و راهکارهای بازاریابی مدرن و دیجیتالی

منبع: ایرنا
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 19077

به "خبرنگاران انور قرقاش: ترکیه رؤیای توسعه طلبی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انور قرقاش: ترکیه رؤیای توسعه طلبی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید