فرایند مصرف اصلاح نشود مجبور به واردات گاز می شویم

به گزارش مجله سلو بلاگ، وزیر نیرو گفت: اگر فرایند مصرف انرژی در کشور اصلاح نشود ممکن است به سمت واردات گاز برویم.

فرایند مصرف اصلاح نشود مجبور به واردات گاز می شویم

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در آیین امضای تفاهم نامه در زمینه اصلاح الگوی مصرف و ارتقای بهره وری آب و انرژی با وزیر آموزش و پرورش گفت: تشکیل گروه همیاران آب و انرژی برای انتقال پیغام اصلاح الگوی مصرف، به خانواده ها است در حالی که خود دانش آموزان نیز باید در آن سهم و نقش داشته باشند.

وی با اشاره به هوای سرد سال جاری و شرایط پیش آمده در نیروگاه های برق گفت: همه ما متوجه شدیم یکی از نقاط آسیب پذیر در جامعه ما، چگونگی مصرف انرژی است، زیرا میزان انرژی که ما برای فراوری برق دریافت می کنیم یک هفتم گازی است که فقط تحویل بخش خانگی و تجاری کشور و برای گرمایش و پخت وپز مصرف می گردد این در حالی است که ما برق فراوری شده در نیروگاه ها را به همه بخش های کشور از جمله خانگی، تجاری، کشاورزی و برای صادرات ارائه می دهیم.

اردکانیان با بیان اینکه اگر این فرایند اصلاح نگردد ممکن است به سمت واردات گاز برویم، ادامه داد: اصلاح این رویه که موضوع بسیار مهمی است فقط کار یک گروه، دستگاه و وزارتخانه نیست و برای آن همه باید همکاری نمایند.

وی گفت: ما از این سرمایه محدود و تجدید ناپذیر که باید با ارزش اضافه نموده بالا برای امروز و آینده مصرف گردد به درستی استفاده کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه برنامه ریزی برای اصلاح این فرایند بلندمدت خواهد بود، اضافه نمود: کار اصولی آن همکاری با وزارت آموزش و پرورش است، زیرا این وزارتخانه صندلی مهمی در شکل دادن به منابع انسانی به عنوان مهم ترین عنصر در حیات کشور است.

اردکانیان گفت: در این راستا همه باید به وزارت آموزش و پرورش یاری نمایند و ما هم در این موضوع سهم داریم به عنوان مثال، اینکه مدارس دغدغه پرداخت قبض آب و برق را داشته باشند زیبنده نیست و این دغدغه باید صرف کار مهم تری گردد.

وی اضافه نمود: ما امروز با همکاری وزارت آموزش و پرورش کوشش می کنیم دغدغه آب و برق را نیز برطرف کنیم و حتی حاضریم اعلام کنیم که به صورت هدفمند و با توجیه مالی، هزینه متعارف آب و برق مدارس را بپردازیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه سالانه به وسیله سازوکارهایی که وجود دارد مبلغی را در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهیم داد، گفت: با انجام این کار، مدارس را تشویق می کنیم به وسیله آموزش هایی که داده می گردد مانند خاموش کردن یک لامپ، میزان مصرف خود را کاهش دهند و این در حالی است که از قبل هزینه این خدمات در اختیار آن ها قرار گرفته است ضمن اینکه این امر می تواند تشویقی برای اصلاح الگوی مصرف در این واحدها باشد.

اردکانیان اضافه نمود: در سال 98، 880 میلیون کیلووات ساعت برق در مدارس مصرف شده است که اگر این عدد درست باشد تعداد مدارس را که بیش از 122 هزار واحد است نسبت مصرف محاسبه می کنیم و مبلغ را متناسب با آن پرداخت خواهیم کرد.

وی اضافه نمود: اصل تفاهم نامه برای ارتقای سواد آب و انرژی و آگاهی بخشی امروز امضا شد که امیدواریم منجر به اصلاح الگوی مصرف گردد البته همه امکانات وزارت نیرو در اختیار مؤسسه آموزشی قرار خواهد گرفت تا به شکل برنامه ریزی شده که هم در کتب درسی اطلاعات لازم را بتوانیم تدارک ببینیم و هم گروه های همیاران آب و انرژی را شکل داده و این اطلاعات را به داخل منازل ببریم.

اردکانیان گفت: واقعیت این است که دولت باید چارچوب ها و کارهای مشترکی را بین دستگاه ها تعریف کند و مأموریت ها باید به ثمر رسیدن این فعالیت های مشترک باشد که راه حل آن نیز انجام کارهای نزدیک و بهم پیوسته در دو و یا چند دستگاه دولتی است.

وی با بیان اینکه در تراز دولت وقتی به موضوع مصرف در جامعه نگاه می کنیم یکی از عرصه های مورد احتیاج کشور ما توجه همه جانبه به موضوع مصرف است، اضافه نمود: ما باید هرچه زودتر به وسیله میانبر فاصله قابل توجهی که بین توانمندی ما در سایر عرصه ها وجود دارد و موضوع چگونگی مصرف است را پر کنیم و از این طریق یک جامعه روبه جلو داشته باشیم.

وزیر نیرو اضافه نمود: اصلی ترین راه حل، پیوست محکم تر ما و بازگشت به مبنای چارچوب اخلاقی است، زیرا هیچ عرصه ای در زندگی بشر وجود ندارد که بدون احتیاج به پایبندی به مبانی اخلاقی، آینده روشنی در اختیار داشته باشد.

اردکانیان گفت: ما در هر عرصه ای با ناکامی هایی روبرو هستیم و یا هدف های طراحی شده را ناموفق می بینیم که علت اصلی آن، فاصله دریافت از اصول اخلاقی حاکم بر آن عرصه است و هرچه جامعه اخلاقی تر باشد توسعه یافته تر خواهد بود.

بی نهایت اس ام اس: اس ام اس عاشقانه، جدید، خنده دار

صبح مهریز: مجله فروش و راهکارهای بازاریابی مدرن و دیجیتالی

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 28741

به "فرایند مصرف اصلاح نشود مجبور به واردات گاز می شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند مصرف اصلاح نشود مجبور به واردات گاز می شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید