قیام کشورهای تولیدکننده در برابر بحران قیمت نفت

به گزارش مجله سلو بلاگ، بهای معاملات نفت برنت روز سه شنبه با ادامه وحشت بازار نسبت به اشباع جهانی نفت خامی که با ادامه بحران ویروس کرونا بدون مشتری مانده است، به ریزش خود ادامه داد و به پایین 20 دلار در هر بشکه سقوط کرد.

قیام کشورهای تولیدکننده در برابر بحران قیمت نفت

به گزارش خبرنگاران، بهای نفت آمریکا روز دوشنبه با انتها قراردادهای ماه مه به زیر صفر سقوط کرد و معامله گران برای خلاصی از بشکه های نفتی که خریدار و جایی برای نگهداری آن ندارند، 37 دلار و 63 سنت برای هر بشکه پرداخت کردند. با تداوم مازاد عرضه نسبت به تقاضا تا چند هفته آینده، بهای نفت برنت با شش دلار و 24 سنت معادل 24 درصد کاهش، در 19 دلار و 33 سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با هشت دلار و 86 سنت معادل 43 درصد کاهش، در 11 دلار و 57 سنت در هر بشکه بسته شد.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی نموده اند که آمار رسمی که روز چهارشنبه منتشر می گردد، نشان خواهد داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 17 آوریل بیش از 16 میلیون بشکه افزایش پیدا نموده اند. رییس جمهور آمریکا از دولتش خواسته است منابع اقتصادی لازم برای یاری به صنعت نفت را فراهم کند. اما واکنش به تشدید ریزش قیمتها منحصر به آمریکا نبود و کشورهای فراورینماینده دیگر از جمله اعضای گروه اوپک پلاس به تحولات اخیر بازار واکنش نشان دادند.

کنفرانس فوری وزیران اوپک و غیراوپک برای اجرای سریعتر کاهش فراوری نفت

شماری از وزیران نفت اوپک و غیراوپک روز سه شنبه یک کنفرانس اضطراری برای مذاکره درباره تحولات بازار نفت و راههای اجرای سریعتر توافق کاهش فراوری به جای آغاز آن از اول ماه مه برگزار کردند.

یک منبع مطلع اوپک به رویترز گفت: ما پیشنهاد نموده ایم که برای اجرای توافق کاهش فراوری تا ماه مه صبر نکنیم و مازاد فراوری در آوریل را متوقف کنیم.

فراورینمایندگان عظیم اوپک شامل عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی و همچنین روسیه که عضو اوپک نیست در این کنفرانس آنلاین حضور نداشتند که منعکس نماینده شکافهای رو به رشد در داخل این گروه است.

الجزایر که ریاست دوره ای اوپک در سال 2020 را برعهده دارد، نیجریه، ونزوئلا و عراق به همراه کشورهای غیرعضو اوپک شامل قزاقستان و جمهوری آذربایجان در این کنفرانس حضور داشتند.

توافق کاهش فراوری 9.7 میلیون بشکه در روز گروه اوپک پلاس که در واکنش به سقوط تقاضا در پی بحران ویروس کرونا منعقد شد، قرار است از اول ماه میلادی آینده به اجرا گذاشته گردد. این میزان کاهش معادل 10 درصد از عرضه جهانی است در حالی که تقاضا برای نفت حدود 30 درصد افت نموده است.

عربستان سعودی: آماده اقدامات بیشتر برای تثبیت بازار نفت هستیم

هیات دولت عربستان سعودی در بیانیه ای گفت که این کشور بازارهای نفت را نظاره می نماید و آماده است به همراه متحدانش در گروه اوپک پلاس و سایر فراورینمایندگان اقدامات بیشتری برای تثبیت آنها انجام دهد.

طبق گزارش خبرگزاری دولتی SPA، هیات دولت عربستان سعودی گفت که این کشور خواستار دستیابی به ثبات بازار نفت است و به همراه روسیه برای اجرای کاهش فراوری در دو سال آینده متعهد مانده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که سقوط تاریخی قیمت نفت آمریکا را یک اتفاق کوتاه مدت ناشی از فشار اقتصادی توصیف نموده بود، روز سه شنبه گفت که دولتش توقف واردات نفت از عربستان سعودی را آنالیز خواهد نمود.

روسیه: بازارهای نفت تا زمان اجرای توافق اوپک پلاس تحت فشار خواهند ماند

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم اظهار کرد که بازارهای جهانی نفت تا زمانی که توافق کاهش فراوری اوپک پلاس در ماه مه به اجرا گذاشته گردد و فراورینمایندگان خارج از این گروه فراوریشان را کاهش دهند و محدودیتهای قرنطینه برای مقابله با شیل ویروس کرونا تسهیل گردد، تحت فشار خواهند ماند.

نواک گفت: اوپک پلاس در حال آنالیز اوضاع از نزدیک است و از توانایی واکنش در صورت لزوم برخوردار است. وی در ادامه اضافه نمود: لزومی ندارد که سقوط اخیر بهای معاملات نفت آمریکا دراماتیزه گردد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام نموده که فراورینمایندگان نفت می توانند در صورت لزوم برای کاهش بیشتر فراوری نفت مجددا مذاکره نمایند.

نروژ: درباره کاهش فراوری نفت بزودی تصمیم می گیریم

تینا برو، وزیر نفت نروژ اظهار کرد که این فراورینماینده انرژی اسکاندیناویایی بدنبال توافق تاریخی گروه اوپک پلاس برای کاهش فراوری نفت، به زودی درباره کاهش فراوری نفت تصمیم خواهد گرفت.

نفت برنت دریای شمال روز سه شنبه به 18 دلار و 10 سنت در هر بشکه سقوط کرد که پایینترین حد از دسامبر سال 2001 بود.

وی پس از گفت و گو با ارنا سولبرگ، نخست وزیر و نمایندگان صنعت نفت نروژ، به وسیله یک تماس ویدیویی به خبرنگاران گفت که نروژ هنوز تصمیمی نگرفته اما بزودی این اقدام صورت خواهد گرفت.

نخست وزیر نروژ گفت که دولت در حال آنالیز اقدامات احتاقتصادی برای یاری به صنعت نفت است که عظیمترین صنعت این کشور به شمار می رود.

تعطیلی چاه های نفت جدید مکزیک

رییس جمهور مکزیک گفت شرکت نفتی دولتی پمکس در مواجهه با افت سریع تقاضای جهانی که قیمتهای نفت را منفی نموده است، فراوری نفت خام در میادین نفتی که به تازگی حفاری شده اند را متوقف خواهد نمود و نفت بیشتری پالایش می نماید.

هنوز معلوم نیست که چه میزان از فراوری نفت مکزیک با تعطیلی میادین جدید کاهش پیدا خواهد نمود و آیا فراتر از 100 هزار بشکه در روز سهمیه کاهش فراوری این کشور تحت توافق با کشورهای فراورینماینده نفت گروه اوپک پلاس خواهد بود.

شرکت پمکس سال گذشته برنامه ای برای بازگشایی و توسعه حدود 20 میدان نفتی که حدود 50 هزار بشکه در روز نفت فراوری می نمایند، اعلام نموده بود. به گفته منابع مطلع، فراوری این مناطق تا به امروز تنها حدود 5000 بشکه در روز بوده است.

تعطیلی میادین قدیمی دشوارتر خواهد بود زیرا پمکس فشار مصنوعی در زیر زمین برای استخراج نفت از بسیاری از این میادین ایجاد می نماید در حالی که نفت میادین جدیدتر به طور طبیعی جریان دارد.

قیمت نفت مایای مکزیک مانند وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روز دوشنبه تحت تاثیر کمبود فضای ذخیره سازی و افت تقاضا، منفی شد.

لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکزیک گفت که استراتژی افزایش پالایش ملی مثمرثمر بوده و تقریبا نیمی از فراوری نفت این کشور به صورت داخلی پالایش می گردد.

پمکس حدود 800 هزار بشکه در روز از 1.7 میلیون بشکه در روز فراوریش را به پالایشگاه های داخلی می فرستند که قادرند ماه آینده یک میلیون بشکه در روز نفت پالایش نمایند.

طبق آمار پمکس برای فوریه، پالایشگاه های مکزیک 580 هزار و 400 بشکه در روز نفت پالایش کردند.

بر اساس گزارش رویترز، پمکس بیش از 105 میلیارد دلار بدهی اقتصادی دارد و با وجود راهبردش برای پوشش ضرر احتاقتصادی، یکی از فراورینمایندگانی است که شدیدترین آسیب را از سقوط قیمتها متحمل شده اند. رتبه اعتبار اقتصادی این شرکت از سوی دو موسسه اعتبارسنجی به بی ارزش تنزل داده شده و تحلیلگران پیش بینی می نمایند دولت مکزیک بزودی برای سرپا نگه داشتن این شرکت، یاریهای اقتصادی بیشتری عرضه کند.

بی نهایت اس ام اس: اس ام اس عاشقانه، جدید، خنده دار

صبح مهریز: مجله فروش و راهکارهای بازاریابی مدرن و دیجیتالی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 15769

به "قیام کشورهای تولیدکننده در برابر بحران قیمت نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیام کشورهای تولیدکننده در برابر بحران قیمت نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید