ماجرای دعوای 25 ساله وسدید و فراب

به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش خبرنگاران، شرکت گروه صنعتی سدید و شرکت فراب، دعوایی 25 ساله دارند که در همان 25 سال پیش، حکم دادگاه بدوی مشروح بر آن بوده که 33 درصد از سهام فراب، به شرکت وسدید انتقال یابد. طبعا شرکت فراب درخواست تجدیدنظر داده و در دادگاه تجدیدنظر نیز حکم دادگاه تغییری نکرد.

ماجرای دعوای 25 ساله وسدید و فراب

این دعوای حقوقی تا اعاده دادرسی هم تداوم داشت اما حکم همان بود. وسدید توانست اثبات کند که 33درصد از سهام شرکت فراب را خریده و دلیل و اسنادش هم محکمه پسند بود. حال در روزهای اخیر، دو نامه مربوط به این دعوا در کدال نشسته است.

در نامه کدالی که شرکت وسدید منتشر نموده، آمده است که اقدام به افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص نتیجه نهایی دعوی به نفع شرکت کرد و در اطلاعیه مذکور بیان نمود مطابق با رای صادره به وسیله مراجع ذی صلاح شرکت فراب محکوم به ثبت صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 21 فروردین 1374 مبنی بر فروش سهام به محکوم له (شرکت گروه سرمایه گذاری یاد شده و این امر منجر به تثبیت مالکیت شرکت مذکور بر 33 درصد از سهام شرکت فراب و تکمیل فرآیند ثبت انتقال سهام مذکور در دفتر ثبت سهام شده است.

همچنین شرکت مذکور در تاریخ 4 اردیبهشت سال 96 به وسیله افشای اطلاعات با اهمیت اعلام نمود موضوع افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی های شرکت سرمایه گذاری های بلندمدت که شامل 33درصد شرکت فراب نیز خواهد بود در دستور کار هیأت مدیره قرار گرفته است.

پیرو افشای اطلاعات با اهمیت مذکور شرکت سرمایه گذاری صنایع برق و آب صبا طی مکاتبه ای با سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت مراجع ذی صلاح با اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری و صدور توقف عملیات اجرایی مربوط به ثبت انتقال سهام تا حصول نتیجه رسیدگی مجدد به پرونده را اعلام نمود، به همین دلیل و برای صیانت از حقوق سهامداران با شرکت گروه صنعتی سدید، مکاتبه شد که پاسخ ناشر در این خصوص در قالب فرم شفاف سازی درخصوص شایعه خبر و گزارش منتشر شده در تاریخ 18 تیرماه 96 به وسیله سامانه کدال منتشر شده است.

ضمن تاکید بر مسئولیت اعضای هیات مدیره شرکت درخصوص ارائه اطلاعات صحیح و قابل انکار لازم است سهامداران محترم تمام احتمالات ممکن را مد نظر قرار دهند.

اما شرکت سرمایه گذاری آب و برق صبا، طی نامه دیگری که در کدال منتشر کرد؛ در بخش بااهمیتی آورده است که با توجه به پذیرش و تجویز اعاده دادرسی و نتیجتا لزوم رسیدگی مجدد به ادعای گروه سدید بر مالکیت سهام متعلق به این شرکت در فراب نزد مراجع ذی صلاح قضایی، خواهشمند است در راستای عمل به وظایف هیأت مدیره آن سازمان به ویژه رعایت بند 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار به توضیح اتخاذ تدابیر ضروری و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران در بازار اوراق بهادار موضوع به نحو شایسته ای برای کلیه ذی نفعان گروه سدید مخصوصا سهامداران آن شرکت اطلاع رسانی گردد.

آنالیز ابعاد حقوقی این دعوا!

حمید اسدی، کارشناس حقوقی بازار سرمایه درخصوص دعوای حقوقی بین این دو شرکت می گوید: در دعوای شرکت سدید به طرفیت شرکت فراب و صدور حکم به نفع شرکت سدید و درخواست اعاده دادرسی از طرف شرکت فراب نکات حقوقی متعددی موجود است.

او ادامه می دهد: اول اینکه مراحل دادرسی به ترتیب در دعوای حقوقی عبارتند از: بدوی تجدید نظر، سپس اعاده دادرسی در دعوای حقوقی دو شرکت فراب و سدید در مراحل بدوی و تجدیدنظر حکم به نفع شرکت سدید صادر شد که باید 33 درصد از سهام شرکت فاراب به شرکت سدید منتقل گردد. اما اخیرا شرکت فاراب ادعایی مبنی بر اخذ دستور توقف عملیات اجرایی مطرح نموده است.

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه درخصوص صندلی اعاده دادرسی در نظام حقوقی و قضایی می گوید: طبق ماده 426 قانون آیین دادرسی مدنی نسبت به احکامی که قطعیت یافته ممکن است درخواست اعاده دادرسی گردد. این ماده به بیان اعاده دادرسی حقوقی یا به اصطلاح اعاده دادرسی عام می پردازد. همچنین ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری چنین بیان می نماید که اگر رای قطعی صادر شده از هر یک از مراجع قضایی توسط رئیس قوه قضائیه خلاف شرع بین تشخیص داده گردد با تجویز اعاده دادرسی پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال نموده تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضائیه برای این امر تخصیص یافته رسیدگی گردد.

او ادامه می دهد: همچنین طبق ماده 5 دستورالعمل اجرایی ماده 477 آیین دادرسی کیفری اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی اعمال ماده 477 می توانند درخواست خود را برای دادگستری کل استان مربوطه ارسال نمایند. طبق تبصره ماده 9 این دستورالعمل با تجویز اعاده دادرسی توسط رئیس قوه قضائیه اجرای حکم اصول نتیجه قطعی به تعویق می افتد.

اسدی اعلام کرد: همان طور که مشاهده می گردد رای صادره به نفع شرکت سدید به هیچ عنوان نقض نشده و توقف عملیات اجرایی حکم یکی از آثار حقوقی اعاده دادرسی است که به صورت موقت بوده و پس از رسیدگی مجدد در مرجع قضایی هم عرض متناسب دادگاه صادر نماینده رای، قابل اجرا است.

منبع: دنیای اقتصاد

بی نهایت اس ام اس: اس ام اس عاشقانه، جدید، خنده دار

صبح مهریز: مجله فروش و راهکارهای بازاریابی مدرن و دیجیتالی

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 20600

به "ماجرای دعوای 25 ساله وسدید و فراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای دعوای 25 ساله وسدید و فراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید