همه چیز درباره لذت ASMR یا واکنش ارادی اوج گیری حسی

به گزارش مجله سلو بلاگ، به احساس سوزن سوزن شدن و سرخوشیِ افراد در اثر تماشای برخی تصاویر یا شنیدن برخی از صداها، واکنش ارادی اوج گیری حسی یا ASMR می گویند. احساس سوزن سوزن شدن معمولا از ناحیه سر، شانه یا ستون فقرات آغاز می گردد و در تمام بدن پخش می گردد و در نهایت، فرد را به یک حالت آرامشِ شادی آور می رساند. عوامل تحریک کننده لذت ASMR در هر فرد متفاوت بوده و منحصر به او است؛ اما معمولا فعالیت های کند، تکراری یا عادی مثل شانه زدنِ موها، تا کردن حوله ها، صدای پچ پچ یا ضربه زدن با انگشت به سطح، باعث ایجاد این احساس خوش آیند می گردد.

همه چیز درباره لذت ASMR یا واکنش ارادی اوج گیری حسی

ریشه نام ASMR بسیار عجیب است. این اسم در یک گروه فیسبوکی ابداع شد! خانم حنیفر آلن، که با لذت ASMR درگیر بود، در سال 2010 با هدف پیدا کردن افرادی شبیه به خودش، یک گروه فیسبوکی راه اندازی کرد و عبارت Autonomous sensory meridian response یا ASMR را در همان گروه ابداع کرد. در این مطلب از خبرنگاران مگ همه چیز را در خصوص این حس به شما می گوییم.

لذت ASMR چه حسی دارد؟

افراد مختلف، لذت ASMR را به شکل احساس خوب و سوزن سوزن شدن شرح می نمایند. احساسی که از پوست سر شروع شده و در بدن پخش می گردد. این احساس آرامش در پاسخ به برخی از صداها یا تصاویر، که به عنوان محرک های ASMR شناخته می شوند، شروع می گردد. به محض اینکه شخص شروع به شنیدن صدا یا دیدن تصویر کند، این احساسِ مور مور شدن از قسمت سر و شانه های او شروع می گردد و به آرامی به سمت ستون فقرات رفته، به بازوها و پاها می رسد و تمام بدن را در بر می گیرد.

احساس لذت ASMR احساسی مملو از آرامش و سرخوشی است و با تحریک شدن فرق دارد. از آنجایی که عوامل محرک برای افرادی که ASMR را تجربه نمی نمایند، بسیار خاص است و فردِ درگیر با ASMR را دمدمی مزاج می پندارند، این اشتباه پیش آمده است که لذت ASMR همان تحریک جنسی است. جالب است که بدانید تنها در 5٪ از افرادی که لذت ASMR را تجربه نموده اند، این لذت برای آن ها تحریک جنسی را نیز همراه داشته است.

عملکرد ASMR به چه شکل است؟

این لذت معمولا وقتی شروع می گردد که فرد به وسیله یک فیلم، عامل صوتی یا تصویری را که منشا ایجاد لذت برای او است، دریافت می نماید. سپس در حین دیدن یا شنیدن، در سر خود احساس مور مور می نماید؛ این احساس ممکن است در تمام بدن پخش شده و حتی تشدید گردد. تصاویر و صداهایی که باعث ایجاد این لذت می شوند، با توجه به شخص، متفاوت هستند؛ اما معمولا در دو دسته توجه شخصی و کارهای تکراری قرار می گیرند.

عوامل محرکی که در دسته توجه شخصی جای می گیرند شامل شنیدن زمزمه شخصی در میکروفون تا شنیدن صدای شانه زدن موها، متغیر است.

عوامل محرک مربوط به دسته کارهای تکراری می تواند شامل ضربه زدن با انگشت روی سطح، خرد کردن کاغذ، هم زدن غذا و یا حتی تا کردن حوله ها باشد.

متداول ترین عوامل محرک ASMR زمزمه، توجه شخصی، صداهای واضح و حرکات آهسته یا تکراری است. تقریبا سه چهارم از افرادی که با ASMR درگیر هستند به صدای زمزمه حساس هستند.

وجه اشتراک اصوات ASMR، طبیعتِ صمیمی و آرام آن ها است. صداهای ایجاد شده از نقاشی کشیدن یا رنگ کردن از محرک های رایج هستند، در حالی که درباره صدای هواپیما یا جاروبرقی ماجرا به این شکل نیست. مدت زمان فیلم های ASMR می تواند بین 15 دقیقه تا 3 ساعت باشد؛ آن ها به قدری طولانی ساخته می شوند تا مستمع بتواند با شنیدن آن ها آرام شده و یا حتی به خواب برود.

نمونه هایی از فیلم های ASMR

فیلم های ASMR معمولا بر روی یک صدا متمرکز می شوند اما در بیشترِ اوقات در یک فیلم طولانی مدت، روی چند صدا کار می نمایند. اگر بخواهیم برای فیلم هایی که بر روی یک صدا تمرکز می نمایند مثال بزنیم می توانیم به صدای مسواک زدن، شانه زدن به مو، لاک زدن به ناخن و پخت و پز اشاره نمود.

اگر به نام فیلم توجهی نکنید، نحوه فیلم برداری می تواند به شما بگوید که در حال تماشای یک فیلمِ ASMR هستید. در این فیلم ها میکروفون به منبع صدا بسیار نزدیک است و کیفیت صدا به شدت بالا است. همچنین عوامل فراوری صدا بسیار به دوربین نزدیک هستند تا بیننده بتواند روی آن تمرکز نموده و آرام گردد. مثلا در یک فیلم ASMR پخت وپز، دوربین و میکروفون را در کنار غذا قرار می دهند تا بیننده هم زمان صدا و تصویر را به بهترین شکل دریافت کند. اگر در حال تهیه خمیر هستند، بیننده بتواند با وضوح صدای الک کردن آرد را بشنود و بافت خمیر را نیز مشاهده کند.

دلیل علمیِ ASMR چیست؟

به دلیل جدید بودنِ این موضوع و رایج شدنِ اصطلاح آن از سال 2010، متاسفانه هنوز مستندات علمی زیادی در این باره در دست نیست و محققان به تازگی شروع به انجام تحقیقات نموده اند. به همین دلیل بیشترین اطلاعاتی که در دست داریم از تجربیاتِ افرادِ درگیر با لذت ASMR است. با این حال، تحقیقات فعلی بیان گر این موضوع است که ایجاد این لذت با نوع رابطه بین سلول های عصبی مغز هر فرد ارتباط مستقیم دارد.

یکی از اولین آنالیز های اجرا شده بر روی ASMR، که در سال 2015 منتشر شد، به همپوشانی ASMR و یک بیماری مغزی به نام حس آمیزی یا Synesthesia اشاره داشته است. حس آمیزی بیماری ای است که در آن چندین حس به صورت هم زمان و به صورت غیر عادی تحریک می گردد. به عنوان مثال یک فردِ مبتلا به حس آمیزی ممکن است بگوید صداها رنگ یا حتی طعم و مزه دارند. به صورت کلی فقط 2 تا 4 درصد از افرادِ جامعه دچار بیماری حس آمیزی هستند اما 6٪ از افراد درگیر با ASMR به بیماری حس آمیزی هم دچار هستند.

در مطالعه بعدی، محققان بر روی گروهِ مورد آزمایش، اسکن MRI انجام دادند تا ببیند که این مخلوط کردنِ تجربیات حسی از مغز نشأت می گیرد یا خیر. در زمان مقایسه متوجه شدند که اتصال در مناطق خاصی از مغز افراد درگیر با ASMR افزایش یافته و در برخی قسمت های دیگر کاهش پیدا نموده است. این کاهش اتصال ها بیشتر در بین لوب های پیشانی و مناطق حسی در مغز پیش آمده بود. این کاهش اتصال ها ممکن بود دلیل ایجاد ارتباط های حسی-عاطفی در یک فرد در مواجهه با یک صدا یا تصویر خاص باشد.

افراد درگیر با ASMR در برخی ویژگی های شخصیتی، مثل استقبال از تجربه کردن، امتیاز بالایی می گیرند. این موضوع با تجربه با حساسیت بالاتر و تجربه های مختلفِ حسی کاملا ارتباط دارد.

لذت ASMR چطور می تواند به خواب یاری کند؟

برخی از افراد از لذت ASMR برای استراحت و برخی دیگر برای بهتر خوابیدن یاری می گیرند. آنالیز های بسیار زیادی نشان داده اند که تماشای یک ویدیوی ASMR به فرد مبتلا یاری می نماید که آرام گردد، استرس را رفع نموده و خوابیدن را نیز برای او آسان کند. تاثیرات مثبت ASMR ممکن است به چند دلیل به خوابیدن یاری کند که در ادامه آن ها را شرح می دهیم.

تسکین درد

بیش از نیمی از افرادِ مبتلا به بی خوابی با دردی مزمن درگیر هستند. حتی یک درد موقت نیز خوابیدن را مختل نموده و آن را به چالش می کشد. مطالعات نشان می دهد وقتی فردِ درگیر با ASMR فیلم مخصوصی را تماشا می نماید، مدلی از تسکین درد را تجربه می نماید که برای چندین ساعت ادامه دارد.

بهبود خلق وخو

افرادِ درگیر با ASMR پس از تماشای فیلم، احساس بهتری نسبت به زندگی دارند. مانند اتفاقی که در تسکین درد پیش آمد، در اینجا هم این بهبود خلق وخو، حتی بدون احساس سوزن سوزن شدن، تا چندین ساعت پس از تماشای فیلم ادامه دارد. این بهبود خلق در افرادی که به افسردگی متوسط یا شدید مبتلا هستند، کاملا مشهود است.

افراد درگیر با ASMR در خصوصیت روان رنجوری امتیاز بالایی می گیرند و در نتیجه، می توانند بیشتر به افسردگی و عدم ثبات عاطفی دچار شوند. با تمام این تعاریف، تغییر و بهبود خلق وخو، پس از تماشای ویدیو در افراد درگیر با ASMR رخ می دهد. جالب است بدانید که افراد عادی پس از دیدن این ویدیوها هیچ احساس لذتی نداشته و تغییری در خلق وخوی ایشان ایجاد نمی گردد.

کاهش استرس

وجود اختلال در خواب یکی از نشانه های شایع افسردگی است، اما باید بدانید که تحمل استرس در روز نیز می تواند فرایند خواب را مختل کند. در زمان دریافت و تحمل استرس، ضربان قلب شما بالا می رود و در نتیجه، رسیدن به احساس آرامش و خوابیدن را برای شما سخت می نماید.

یک فیلم ASMR می تواند ضربان قلب افراد مبتلا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد؛ این کاهش ضربان می تواند آرامش طبیعی را که قبل از خواب احتیاج داریم بازسازی نموده و سطح استرس فرد را نیز کاهش دهد.

آیا شما هم با لذت ASMR درگیر هستید؟

بیشتر افراد بیان می نمایند که لذت ASMR را در کودکی و تا قبل از 10 سالگی تجربه نموده اند، اگرچه شروع آن در بزرگسالی امکان پذیر می گردد. اگر هنوز مطمئن نیستید که با ASMR درگیر هستید یا خیر، واژه ASMR را در اینترنت جستجو کنید و یک یا چند ویدیو را که فکر می کنید برای شما جالب است ببینید.

سعی کنید این ویدیو را در مکانی آرام، مثل اتاق خواب، ببینید و به صدای آن گوش کنید. اگر نشانه های لذت ASMR را داشتید، شما هم با آن درگیر هستید. ویدیوهای ASMR هنوز ترند نشده اند اما تعداد زیادی از آن ها ساخته شده و با یک جستجوی ساده می توانید به ویدیوی مناسب دسترسی پیدا کنید.

منبع: Sleep.org

بی نهایت اس ام اس: اس ام اس عاشقانه، جدید، خنده دار

صبح مهریز: مجله فروش و راهکارهای بازاریابی مدرن و دیجیتالی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 25668

به "همه چیز درباره لذت ASMR یا واکنش ارادی اوج گیری حسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره لذت ASMR یا واکنش ارادی اوج گیری حسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید