آخرین اخبار از سرنوشت پرونده وام ایران از IMF

به گزارش مجله سلو بلاگ، خبرنگاران: شش ماه پس از درخواست وام ایران از IMF، همچنان این پرونده در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. در آخرین اظهارنظرهای مسوولان داخلی، سنگ اندازی آمریکا به عنوان مانع اصلی معرفی شده است.

آخرین اخبار از سرنوشت پرونده وام ایران از IMF

به گزارش خبرنگاران آنالیز ها تایید می نماید که پفراینده ایران در حال پیگیری است و هنوز دریافت وام منتفی نشده است. ایران به یاری اروپا سعی می نماید تا بتواند حداقل بخشی از وام را دریافت کند. هر چند حق وتوی آمریکا در صندوق بین المللی پول، احتمالا بر نظر اروپایی ها سنگینی کند.

اواخر سال گذشته، رئیس کل بانک مرکزی درخواست ایران برای دریافت وام از صندوق بین المللی را ارسال کرد. در فروردین، رئیس کل بانک مرکزی متنی را منتشر نموده بود که نشان می داد آمریکا در فرایند اعطای تسهیلات به ایران، کارشکنی می نماید. ایران در اسفند 98، درخواست وام فوری 5 میلیارد دلاری را به IMF ارسال نموده بود. اما اکنون پس از گذشت نزدیک به 6 ماه، خبری از IMF نشد. پیگیری دنیای اقتصاد نشان می دهد که شرایط وام ایران در IMF تغییر چندانی ننموده، همچنان آمریکا ساز مخالف می زند و اروپا از درخواست ایران حمایت می نماید. چیزی که تعیین است اینکه همچنان ایران پیگیر وام صندوق بین المللی پول است؛ اکنون کوشش بر این است که حداقل بخشی از وام درخواستی، به حساب ایران واریز گردد.

مسائل موجود

درست 6 ماه پیش، در اواخر اسفند رئیس کل بانک مرکزی نامه ای به رئیس صندوق بین المللی پول نوشت و درخواست رسمی ایران از این صندوق برای دریافت وام را اعلام نمود. اما تا به امروز، سومین وام تاریخ IMF به ایران، به مرحله پرداخت نرسیده است. انتهای فروردین، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه صندوق بین المللی پول در یک کنفرانس خبری آنلاین، در پاسخ به دنیای اقتصاد در خصوص شرایط درخواست وام ایران گفته بود: با توجه به تعاملات محدود با ایران (در دو سال اخیر) فرآیند جمع آوری اطلاعات لازم از ایران و تصمیم گیری این نهاد اقتصادی بین المللی به درازا کشیده است. چند روز بعد، رئیس کل بانک مرکزی به نوعی این ادعا را رد کرد. عبدالناصر همتی در مصاحبه با بلومبرگ بیان نمود: سازوکار RFI به منظور یاری به یک کشور عضو با حمایت فوری اقتصادی پس از روبرو شدن آن کشور با شوک برون زا طراحی شده است که شکاف تأمین اقتصادی در ترازپرداخت ها را آشکار می نماید. پس از آن، صندوق بین المللی پول می خواهد اطمینان حاصل کند که آن کشور قادر به بازپرداخت وام به صندوق است و بدهی عمومی کشور پایدار است، اینها همه خوب و صحیح است. همتی شرح داده بود: هنگامی که از ویروس کرونا دچار آسیب شدیم، با شوک منفی برون زا روبه رو شدیم. برآوردهای ما نشان می دهد که برای مهار شیوع ویروس، تقویت نظام مراقبت های بهداشتی و محافظت از پرسنل خط مقدم در بیمارستان ها و جاهای دیگر و یاری به افرادی که شغل خود را از دست داده اند، احتیاج به 10 میلیارد یورو اضافه تر در تامین اعتبار خارجی خود داریم، این حدود 2 درصد از فراوری ناخالص داخلی ماست. این یک واقعیت است و ما این اطلاعات را با صندوق بین المللی پول به اشتراک گذاشته ایم.

پس از این ماجرا، تنها مانعی که مانده بود، ممانعت آمریکا در جهت پرداخت وام بود. حداقل می توان با اطمینان بالا گفت که 6 ماه، زمان مناسبی برای تبادل اطلاعات بوده و نمی توان حداقل در این زمان چنین توجیهی را جدی تلقی کرد. آمریکا عظیم ترین سهامدار صندوق بین المللی پول است و از حق وتو در این نهاد برخوردار است. در این 6 ماه، پرداخت وام صندوق بین المللی پول به بعضی کشورها صورت گرفت. البته کریستالینا جیورجیوا، رئیس IMF در مصاحبه ای در ابتدای فروردین گفته بود که 80 کشور برای دریافت تسهیلات از صندوق بین المللی پول درخواست یاری نموده اند که در وهله اول، به 26 کشور دارای اولویت وام پرداخت شده است؛ کشورهایی چون افغانستان، بنین و بورکینافاسو.

آخرین خبر

شرایط وام ایران در صندوق بین المللی پول چندان با گذشته تفاوت ننموده است، یعنی همچنان آمریکا کوشش می نماید که مانع اعطای وام گردد و ایران در سوی مقابل، سعی دارد تا از حمایت اروپا برای پرداخت وام بهره ببرد. اما به نظر می آید که ایران به دنبال یک راه جایگزین نیز است، در راه جایگزین ایران بخشی از مبلغ کل را دریافت می نماید تا بتواند با استفاده از آن به واردات اقلام پزشکی و کالاهای اساسی بپردازد؛ یعنی بخشی از 5 میلیارد دلاری که در ابتدا درخواست شده بود.

بی نهایت اس ام اس: اس ام اس عاشقانه، جدید، خنده دار

صبح مهریز: مجله فروش و راهکارهای بازاریابی مدرن و دیجیتالی

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 21213

به "آخرین اخبار از سرنوشت پرونده وام ایران از IMF" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین اخبار از سرنوشت پرونده وام ایران از IMF"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید